بالاترین


۱۳۸۸ آبان ۱۲, سه‌شنبه

دموکراسی در فضای مجازی بالاترین نمونه و ماکتی از دنیای حقیقی ما

دیروز به وبلاگ اصلی تاسیس کنندگان بالاترین سری زدم و برام جالب بود که با چه دشواری و مشکلاتی این وبسایت بالاترین سرپا ایستاده چیز جالبتر که نظرم رو جلب کرد این بود که از دیگران خواسته شده بود به جای انتقاد رقابت سالم رو انتخاب کنن خب منهم این نظر رو واقعا پسندیدم و حالا نمیخوام که انتقاد کنم هرچند که انتقاد کار بسیار خوبیه ولی تا اونجا که میشه و انصاف هست نباید انتقاد کرد یا بهتر بگم بهانه گرفت ولی من از بالاترینی ها چندتا سوال اساسی دارم که شاید سازنده باشه یا شاید محرک اعصاب پس لطفا قبل از کلیک روی لینک دلت رو صاف کن و از حالت تهاجمی بیا بیرون . اولین سوال اینه که هرکس برای عکس های زیر دلیل منطقی بیاره منهم به خاطر پیدا شدن پرتقال فروش یک شیشه سس مهرام بهش هدیه میدم.




به قول مولانا:
ای منجم اگرت شق قمر باور شد
بایدت بر خود و بر شمس و قمر خندیدن

همانطور که مشاهده میفرمایید خود مطلب منفی گرفته و کپی مطلب امتیاز و برعکس.من اتهام نمیزنم ولی آیا دلیلی غیر از باندبازی و رفیق بازی میشه روی اینکار گذاشت؟ آیا ما حق داریم که کیفیت یک وبساتی که در سطح ملی مطرح هست رو تا این حد پایین بکشیم؟ آیا احساس مسولیتی در قبال رفتار خودمون که جزیی از وظایف ملی هست نداریم ؟ بالاترین میتونست سایت بهتری باشه ولی آیا با اینکارها سطح اونو پایین نمیکشیم؟ عکسهای دیگه هم بود که براتون بذارم ولی همونطور که گفتم دنبال بزرگ کردن موضوع نیستم و سعی در بهتر کردن موضوع دارم همینطور دوست ندارم بهانه به دست کاربران doost خیلی خیلی عزیز بدم .(البته اگر به زبان خامنه ای ترجمه کنید میشه دشمن)
من سر امتیاز بحث نمیکنم (هر چند بعنوان واحد سنجش استفاده میشه) بلکه در مورد ناهنجاری ها دارم صحبت میکنم. در مورد این حرف میزنم که ظرفیت تحمل صحبت مخالف در این سایت تقریبا صفر هست. تصمیم گیری ها و قضاوتها فقط از روی احساس هست. اداره بالاترین به دست خود بالاترینی ها هست و این فرصت رو برای ما بوجود آوردن که فضای دموکراسی رو در همین فضای کوچک مجازی تمرین کنیم ولی آیا ما حتی به سمت تحمل عقاید دیگران حرکت میکنیم؟ اگه حرکت میکنیم که هیچ ولی اگر نمیکنیم ونمیتونیم فضای مجازی خودمون رو دموکراتیک اداره کنیم چطور انتظار داریم که در دنیای واقعی دموکراتیک اداره بشیم؟
از وقتی با بالاترین آشنا شدم و مدتها قبل از عضو شدن افراد زیادی رو دیدم که از همکاری با بالاترین صرف نظر کردن با اینکه مدت زیادی در بالاترین عضو بودن و دلیلشون هم فضای نامناسب ایجاد شده بوده. من فقط سوال میکنم. آیا در بالاترین این فضا وجود داره که بخواهیم همدیگر رو تخریب کنیم؟ آیا در بالاترین مبداء قضاوت یا امتیاز دادن اسم اشخاصی که لینک دادند هست یا مطلب و عقیده نوشته شده؟ اگر مطلب برایمان مهمتر هست چرا یک لینک 6 مثبت میگیره و دقیقا همون مطلب و لینک 75 تا (البته مطلب 6 امتیازی زودتر لینک شده باشه)؟ آیا در بالاترین هم کسانی هستند که سعی در انحصاری کردن سایت (مثل جمهوری اسلامی در انحصار مملکت) برای خودشون داشته باشند؟ البته خدایی نکرده زبونم لال من تهمت نمیزنم اصلا در بالاترین این حرفها وجود نداره ولی اینها فقط سوالاتی هست که من براشون جوابی ندارم و اگر جواب منطقی براشون پیدا نکنم اونوقت باید قضاوت هایی در حد و حدود اطلاعاتم کنم.

شاید شما هم به این جمله در بالاترین برخورد کرده باشید با به اون فکر کرده باشید که به کسی گفته شده باشه :صبر کن نفست سر جاش بیاد بعد حرف بزن یا بذار اول کمی خاک بخوری بعد نظر بده. واقعا ما که طلب دموکراسی میکنیم شرایط پذیرفتنش رو داریم؟ البته من خوشبین هستم و معتقد هستم که این طفل شیرخواره و تازه به دنیا اومده دموکراسی باید گریه های دلخراش زیادی کنه تا بزرگ بشه و البته کمی صبر و تحمل بایدش تا جوانی تنومند و قدرتمند بشه. این مواظبت و مراقبت واقعا وظیفه همه ماست.

من همیشه به کسانی که نظرات خودشون رو در وبلاگشون مینویسن امتیاز میدم و برام فرقی نداره کی هست و چی هست. آیا نظراتش درسته یا نه فرقی نداره چون از مغز خودش تراوش کرده. بهتر بگم از خودش چیزی به دنیای مجازی اضافه کرده مهم نیست که اشتباه هست یا نه ولی مهم اینه که فکر خودش رو بکار انداخته و نظر و تحلیل خودش رو نوشته.
خوب فکر کنم که سوال کردن بس هست و بذار یک پیشنهاد کنم. باور کنید که منهم دوست دارم ایرانی ها این وبسایت رو به بهترین شکل اداره کنن و بیشتر از اینکه مصرف کننده باشند تولید کننده باشن. پیشنهاد من اینه که بیشتر بنویسیم تا اینکه به نوشته های دیگران لینک بدیم. تمرین در نوشتن باعث مهارت ما میشه البته مطالب جالب و مهم سایتهای دیگه خوبه لینک بشه ولی سعی کنیم که از خودمون هم مطلب بنویسیم تا دنیای مجازی بارورتری داشته باشیم.
درضمن اگه کسی آدرسی از آمپول ترک بالاترین رو داره به منم بگه.
به امید روزهای بهتر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر